Bosspel: Als een dief in de nacht – Alarmsysteem kraken

Bospel: Als een dief in de nacht

Bij dit spel moeten de spelbegeleiders elke speler een stukje tape op het voorhoofd hangen met een code op. Bijvoorbeeld alarmsysteem 4321. In tussentijd gaan één of meerdere spelbegeleiders naar een plek even verder met een zak vol natuurproducten zoals eikels, dennenappels, takken, mos,…

alarmsysteem spelVan zodra het startsein gegeven wordt sluipen de spelers als een dief naar de zak en proberen ze te voelen wat er allemaal inzit. Wanneer één van de spelbegeleiders de dief opmerkt en de code kan lezen moet de dief terugkeren naar het kamp om een nieuwe code te halen. Om het nog spannender te maken kan je dit bosspel ook bij valavond spelen de spelbegeleiders kunnen dan de code proberen aflezen door middel van een zaklamp. Zo lijken ze net echte bewegingsdetectoren.

 

Wanneer het spel afgelopen is moet elke dief opsommen welke elementen hij teruggevonden heeft. Elke speler krijgt één punt per juist geraden antwoord. De winnaar is de meesterdief die het alarmsysteem heeft kunnen omzeilen.

Varianten

Je kan de spelers ook dievenbendes laten vormen. Ze moeten dan proberen inbreken zonder de verschillende alarmsystemen af te laten gaan. Het team met de meeste punten wint.

Bij jonge kinderen kan je ook gebruikmaken van tekeningen in plaats van codes. Zo zijn tekeningen van dieren veel makkelijker te onthouden dan een ingewikkelde code voor een alarmsysteem.

 

Benodigde Materialen

– een grote zak

– een fluit die dienst doet als alarminstallatie en siréne

– Papier en schrijfgerei om de producten in de zak op te schrijven

– Tape of blinddoek om de alarmcode op te schrijven

– zaklamp(en)

 

 

Met dank aan: www.interieurdesigner.be